Home

Thursday, September 19, 2013

[ReviewNovel] Dekatnya Cinta , Adam & Hawa 2 karya Aisya Sofea Penuh Dengan Emosi?

Sudah agak lama Jijah tidak melakukan review ke atas novel yang sudah selesai Jijah membacanya. Jadi , kali ini Jijah mengambil sedikit kesempatan untuk memberi review yang tidak seberapa mana khas untuk pembaca belog Cherita Emo-Temo. Tapi ini hanyalah sebuah pandangan peribadi Jijah dan mungkin berbeza berbanding mereka yang sudah membaca novel ini. Jadi don't take it seriously ok jika kita tidak sependapat? Hiks.

Novel yang paling terbaru Jijah baca ialah novel terbaru karya hebat penulis Aisya Sofea iaitu Dekatnya Cinta , Adam & Hawa 2. Ya , ini ialah sambungan bagi novel terdahulu Adam Dan Hawa. Memang tidak dinafikan Jijah memang sangat menantikan sambungan novel ini sementelah diberitahu novel ini bakal disambung. Perasaan teruja untuk membaca novel ini memang meluap-luap kerana ingin tahu apakah konflik yang bakal bersambung dalam novel ini. 



Dekatnya Cinta , Adam & Hawa 2.

Mungkin Jijah boleh tepek sedikit sinopsis tentang novel ini terlebih dahulu sebelum menulis sedikit pendapat tentang novel Dekatnya Cinta , Adam & Hawa 2 ini.


Doa Adam Mukhriz dan Ain Hawani di bawah Multazam di Masjidilharam telah dimakbulkan ALLAH S.W.T. Kini, mereka mengutip makna cinta yang tertinggal sebelas tahun lalu. Untuk kali kedua, mereka saling jatuh cinta kembali.

Namun, kebahagiaan mereka tiba-tiba dipanah petir. Dugaan datang menyihir dua hati. Sejambak bunga ros di tangan Ain mencetus prasangka Adam. Siapa yang beri? Cemburunya merasuk apabila terlihat isterinya bersama lelaki lain. Itukah lelaki yang selalu Ain puji? Akhirnya, Adam melafazkan talak.

Sekujur tubuh Ain bagai kaca yang terhempas. Tangannya menggigil menadah takdir. Sekali lagi hatinya dipalu pilu. Adam salah faham. Dia cuba menyuarakan semua itu tapi Adam enggan lagi mendengar.

Arissa dirampas pergi! Ain sudah tidak punya apa-apa. Status bekas isteri menjadikan dia hampir mati. 

kredit sinopsis : karangkraf.com.my  

Bila baca sinopsis pun hati sudah berkecamuk seluruh rasa kan? Memang betul. Tatkala Jijah membaca sinopsis dan seterusnya membaca novel ini , hati terasa bagai disiat-siat dan jiwa bagai berkecamuk tanpa sebab. Begitu sakitnya membaca novel Dekatnya Cinta , Adam Dan Hawa 2 ini. Memang emosi betul tatkala membaca novel ini. Ok nak baca review tentang novel ini melalui apa yang Jijah rasa tak? Tak nak baca pun sila baca okay. Ada aku kisah konsepnya? HAHAHA *pangggggg

Bagi Jijah novel Dekatnya Cinta , Adam Dan Hawa 2 ini mempunyai jalan cerita yang sangat ringkas. Tidak ada fantasi bagai di awan biru , tidak ada kisah mewah orang kaya seperti novelis sering dan gemar coretkan. Tak ada sampai tahap begitu. Tetapi apa yang membuat novel ini begitu menarik perhatian Jijah ialah emosi yang Aisya Sofea cuba masukkan dalam novel ini. Bayangkan Jijah boleh tiba-tiba tersenyum , kemudian rasa geram seterusnya meleleh airmata macam orang hilang kekasih. Boleh bayangkan tak dalam masa beberapa jam Jijah menghadap novel ini , Jijah sudah seperti orang bercinta emosi nya? Sila bayangkan! HAHAHA.

Itu mengenai perasaan Jijah tatkala membaca. Tapi dramatik Jijah bukan main lagi kan? Hihihi. Well , memang Jijah elak untuk membayangkan Aaron Aziz atau Nadiya Nisaa yang pernah mendukung watak Adam Mukhriz dan Ain Hawani tempoh lalu. Sebab Jijah hendak perasaan gembira , sedih , geram , marah , kecewa dan sakit bukan kerana membayangkan Adam Mukhriz dan Ain Hawani ialah mereka. Pelik kan Jijah? Tapi itu hakikatnya. Jijah hendak rasa yang bertandang dalam hati ketika membaca adalah kerana mereka ialah Adam Mukhriz dan Ain Hawani. Ala-ala mereka sebenarnya wujud walaupun hanya dalam buku. Begitu kan? Hehe.

Keseluruhannya , Jijah rasa novel ini memang tidak membuat Jijah mengantuk langsung atau terhenti-henti bacaannya. Jijah seronok dan terbuai-buai membaca novel ini mengikut setiap scene yang Aisya Sofea cuba lakarkan dan coretkan dalam novel ini. Jijah terasa seolah-olah Jijah yang dibahagiakan oleh Adam Mukhriz , Jijah yang dimaki oleh Adam Mukhriz , Jijah yang dikecewakan oleh Adam Mukhriz. Perasaan itu bagai terlalu dekat dengan Jijah sehingga terlalu mudah Jijah menangis tatkala membaca. Memang hati bagai dihiris-hiris ketika membaca dan seluruh perasaan bagai berkecamuk tidak tahu kenapa.

Tahu ayat Jijah agak dramatik kasi review kali ini. Tapi kalau jujurnya memang novel ini penuh emosi. Jijah sampai bengkak mata ketika membaca dan selepas membaca pun masih bengkak mata katanya. Ada beberapa scene favourite Jijah dalam novel ini. Sudah tentu ketika Adam Mukhriz dan Ain Hawani sedang bercuti dan berbulan madu di New Zealand. Ada satu perasaan bahagia yang melingkari perasaan secara halus. Sebelum segalanya bertukar menjadi satu perasaan yang berkecamuk dan kucar kacir. Oh Tuhan , kenapa Jijah perlu emosi ketika menulis ini? HAHA. Selepas itu scene ketika sebelum dan selepas bercerai Adam Mukhriz dan Ain Hawani. Ketika itu hati bagai dihiris senipis-nipisnya. Rasa macam hati sendiri yang dihiris. Tahu tak macam mana perasaan tu? Ha , try hiris hati tu. Eh! Tak , tak. Rasanya sakit sekali lagi. Remuk jiwa dan patah hati seteruknya. Sampai begitu sekali. Kemudian ketika Arissa dirampas dari ibu kandungnya sendiri. Boleh faham tak rasa dia macam mana? Cuba jadi dekat diri sendiri? Agak-agak separuh nyawa atau seluruh nyawa hilang? Begitulah perasaan yang Jijah rasa ketika membaca.


But the most favourite scene ever dalam novel itu ketika Adam Mukhriz call dari Perancis. Itu memang scene yang sangat menyentuh hati dan perasaan. Setelah bermacam cara Ain Hawani cuba untuk pikat kembali dan mendapat hembusan makian dan cacian serta amarah , akhirnya Adam Mukhriz kalah dengan perasaan sendiri. Akhirnya kembali mencari dan memujuk Ain Hawani. Akhirnya airmata berjuraian kembali. Kemain lagi review novel kali ini kan? Spoil gila kan review Jijah kali ini kan? HEHE.

Keseluruhannya novel yang paling ditunggu-tunggu ini memang memberi kepuasan kepada Jijah. Berbaloi Jijah menanti. Berbaloi Jijah membeli. Tidak rasa rugi langsung walaupun novel ini mempunyai ketebalan lebih dari 600 mukasurat. Selalunya Jijah memang menghadapi masalah untuk membaca novel melayu yang tebal dek kerana terlalu meleret-leret. But Alhamdulillah untuk Dekatnya Cinta , Adam Dan Hawa 2 , Jijah sukar untuk mencari bahagia yang tidak perlu atau meleret itu. Syabar Aisya Sofea! *sila bayangkan ala-ala Jijah kasi trofi okeh! HAHAHA.* 

Rasanya semasa sedang mengetuk kibod ini juga , hati turut berasa disiat-siat untuk mengimbau kembali apa yang Jijah rasa mengenai keseluruhan tentang novel ini. Kalau secara mudahnya novel ini mempunyai jalan cerita yang ringkas tetapi sarat dengan emosi. Sehingga kita sendiri turut merasai bagaimana perjalanan cerita cinta yang penuh badai dek kerana perkara remeh antara Adam Mukhriz dan Ain Hawani. 

Ehem. Dah panjang-panjang tulis ni mesti ada yang sampai ternganga membaca mengikut rentak emosi si Jijah ni kan? Ini sekadar pandangan peribadi. Juga sebagai komen seorang pembaca yang pernah membaca novel Adam Dan Hawa sebelum ia di dramakan dan selepas menonton drama Adam Dan Hawa. Korang yang belum membeli lagi , sila dapatkan novel ini segera kerana bagi hardcover yang berharga RM 35 ini sangat limited edition. So apa tunggu lagi sebelum terlambat? HEHE.

Akhir kata , Jijah seronok beremosi sambil membaca novel ini. Ada tak yang dah membeli dan membaca seperti Jijah? Apa pula komen korang? :)


thank you kak aisya sofea :)

Tahniah Kak Aisya Sofea untuk novel terbaru ini :)

Alhamdulillah walau dalam keadaan yang singkat penulisannya , berjaya buat Ijah menangis tersenyum marah dan kecewa sekali harung. 

Love you ! 

Mwaaaaaah!

Terima kasih sudi baca entri ini :)

6 comments:

y i e n said...

mudah2an lepas ni cite ni ade kat tv balik, sambung yg aritu, hehe~

izza ephyra said...

Salam,

being an authorised EPHYRA dealer, im so excited to share with you the product that has giving wonders to most of the ladies out there.

FYI, im selling EPHYRA at a very good deal! (below market price for sure!)

let me know if you are interested :)

spread the love!

Izza (EPHYRA Authorised Dealer)
0192198619
izza_grrl@hotmail.com

Myra Jay said...

Novel karya Aisya sophea tak perlu disangkal lagi, memang hebat dan best :D

zainon said...

i cried when reading this novel. i am so carried away with adam and ain..

zainon said...

i cried when reading this novel.. so carried away with ain..

zainon said...

i cried when reading this novel. i am so carried away with adam and ain..