Home

Tuesday, September 5, 2017

Pengalaman Bertemu Yang Teramat Mulia Paduka Seri Duli Pengiran Muda 'Abdul Mateen Di Bandar Seri Begawan.

Sebulan yang lepas, Jijah ada berjanji dengan engkorang semua untuk menulis tentang pengalaman kerja gila Jijah ke Brunei untuk tempoh 24 jam sahaja demi bertemu Prince Charming idaman kalbu katanya. Korang masih ingat lagi atau tidak dengan janji ittuew? Kihkih! Siapakah Prince Charming yang Jijah maksudkan itu? Beliau yang Jijah maksudkan adalah Yang Teramat Mulia Paduka Seri Duli Pengiran Muda 'Abdul Mateen ibni Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu'izzaddin Waddaulah.

Sebenarnya semenjak tahun lepas, Jijah memang mengikuti sedikit sebanyak mengenai Yang Teramat Mulia Paduka Seri Duli Pengiran Muda 'Abdul Mateen melalui sosial media beliau sendiri serta beberapa sosial media yang lain. Almaklumlah, bila sudah minat memang kadar kegigihan menjadi luar biasa sedikit. Kihkih. Nak dijadikan cerita, sejak tahun lepas, memang rakan-rakan Jijah di Brunei ada memberitahu Jijah yang ada terdapat satu majlis di Brunei yang membolehkan kita dapat bergambar berselfie bersama kerabat-kerabat diraja termasuk Yang Teramat Mulia Paduka Seri Duli Pengiran Muda 'Abdul Mateen. Waktu itu, mungkin korang boleh bayangkan bagaimana bersinar mata Jijah umpama baru sahaja mendapat enam belas mangkuk kuey tiow goreng bahagia rasanya. HAHAHAH, memang bercahaya bersinar mata Jijah katanya.

Majlis yang Jijah diberitahu oleh rakan-rakan di Brunei tersebut ialah Majlis Ramah Mesra Bersama Rakyat & Junjung Ziarah Bersama Rakyat yang diadakan untuk meraikan sambutan hari jadi Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu'izzaddin Waddaulah. Majlis tersebut diadakan di empat daerah seperti di Tutong , Temburong , Belait & Brunei Muara ( Bandar Seri Begawan ). Masa diberitahu, otak Jijah terus, perlu ke Jijah pergi ke semua daerah yang diberitahu ittuew? Ewah! Banyak kau punya cantik khen Jijah? Kikiki. Ala-ala tak bekerja punya statement nak pergi semua daerah khen? *panggggggg

Meskipun Jijah mendapat tahu lebih awal tentang tarikh serta daerah yang terbabit, Jijah sebenarnya membuat keputusan untuk pergi Brunei lebih kurang seminggu sebelum Majlis Ramah Mesra bersama Rakyat di daerah Brunei Muara berlangsung. Walaupun Jijah punya excited a few months before, tapi Jijah tak ada pun nak membeli tiket kapal terbang terlebih dahulu. Bukan sebab apa, ada banyak perkara bermain di dalam fikiran Jijah masa itu. Salah satunya ialah, adakah Yang Teramat Mulia Paduka Seri Duli Pengiran Muda 'Abdul Mateen akan ada ketika di acara majlis tersebut? Almaklumlah, bila melihat media sosial Pengiran Muda 'Abdul Mateen , beliau banyak berada di UK berbanding di Brunei. Jadi diri sendiri terus 50-50 untuk berani mati membeli tiket kapal terbang ke Brunei atau pun hold dulu walaupun harga tiket kapal terbang ehems mencanak mahal khen?

Dan sebenarnya Jijah pun hampir-hampir tidak pergi ke Brunei pun untuk Majlis Ramah Mesra bersama Rakyat tersebut dek kerana Jijah seolah-olah pasghah menyengah tak pergi pun tak apa kot, ada rezeki lain kali kot dan macam-macam lagi ayat pasghah Jijah khen? Tapi nak dijadikan cerita beberapa hari sebelum sambutan hari jadi Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu'izzaddin Waddaulah , Jijah melihat sosial media yang Jijah ikuti mendapati Pengiran Muda 'Abdul Mateen sudah pulang ke Brunei. And guess what? Jijah terus membeli tiket kapal terbang ke Brunei serta merta daaaaaannnnn, yes dek kerana last minute decision's, I did another craziest thing in life. Jijah mengambil tiket kapal terbang yang pertama pada jam 6.35 pagi dan pulang ke Malaysia pada hari yang sama jam 4.10 petang. Agak-agak kerja gila ke tidhok? *okay tutup muka dengan bantal takut kena kecam,LOL!*

Jadinya, mari kita tengok gambar-gambar pula okay? Mesti korang tangan dah di bahu mata juling ke atas dengan kisah penuh dramatik pasghah menyengah Jijah khen? Bertabahlah. Panjang lagi kisah ni nak sampai ke penghujung HAHAHAHA.






Jadinya, pada 23 Julai yang lepas Jijah telah pergi ke Brunei seorang diri hanya semata-mata untuk bertemu dengan Prince Charming , Pengiran Muda 'Abdul Mateen. Mesti ramai yang tertanya-tanya, berbaloi ke pergi balik hari tidak sampai 24 jam hanya untuk bertemu dengan Prince Charming , Pengiran Muda 'Abdul Mateen? Sebenarnya bab-bab begini, susah untuk Jijah nyatakan. Itu terpulang ke atas individu. Ada orang jenis tidak kisah dan tidak berkira  untuk menghabiskan duit dalam perkara-perkara tertentu. Dan sama juga seperti Jijah yang tak berkira mana bab-bab itu. Asalkan dapat tengok depan mata dan bertemu katanya. Lain orang, lain caranya nak berhibur kan? Eh berhibur ke tuew!?! Hehehehe.

Berbalik kepada kepergian Jijah ke Brunei, Jijah bertolak dari KLIA2 pada jam 6.35 pagi dan sampai di Brunei pada jam 9 pagi begitu. Kawan Jijah, Kak Hazlina ambil Jijah di Brunei International Airport dan kami terus menuju ke tempat Majlis Ramah Mesra bersama Rakyat iaitu di Taman Sir Haji Omar 'Ali Saiffuddien. Memandangkan kebanyakkan jalan-jalan nak menuju ke tempat berkenaan ditutup, jadi kawan Jijah mencadangkan untuk kami menaiki bot. Oooopsss, bot? Ya, benar! Demi hendak bertemu  Pengiran Muda 'Abdul Mateen, air sungai pun ku redahi konsepnya! HAHAHAHA!

Secara jujurnya, Jijah agak berdebar saat tiba ke Brunei tempoh hari. Sebab masih samar dengan keadaan di tempat kejadian. Ada rakan Jijah bagitahu yang orangnya terlalu padat tetapi masih berpeluang untuk bertemu dan bergambar. Almaklumlah, bila kita berada di negara orang, haruslah perilaku kita pun dijaga sekali. Takkan pula, Jijah hendak berguling bergolek dek kerana nak bergambar khen? Kikiki. 





Selepas menaiki bot hampir 10-15 minit kalau tidak silap, Jijah pun sampai di tempat kejadian. Memang betul kata kawan Jijah, terlalu ramai orang. Haruslah ramai chuols, bukan selalu mereka berpeluang bertemu untuk beramah mesra dan bergambar kan? Harus semua mengambil peluang yang ada dengan baik.

Masa sampai di tempat tersebut , Jijah melihat terlalu banyak khemah dan orang yang sedang menanti di dalam khemah yang terpasang disitu untuk bersalam dan bergambar dengan Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu'izzaddin Waddaulah serta kerabat-kerabat diraja yang lain. Masa itu Jijah sedikit berdebar dek kerana excited dan nervous saling berkait. Ohoihoi! Mahu tak nervous khen? Tambah lagi bila rakan Jijah bagitahu Jijah Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu'izzaddin Waddaulah dan kerabat-kerabat diraja sudah mula berjalan ke tempat Jijah berdiri. Dan...

Jijah sudah nampak kelibat Pengiran Muda 'Abdul Mateen dari jauh. Oh Tuhan! HAHAHAH, tapi jangan risau tiada adegan jeritan pekik tatkala Jijah melihat kelibat Pengiran Muda 'Abdul Mateen okay! Jijah sangat well-behave. Paling-paling pun, Jijah kekuis lantai sajork! HAHAHAHA melampau! Apabila berada di majlis tersebut, Jijah cukup kagum dengan kesantunan rakyat Brunei ketika sesi bersalaman serta bergambar bersama kerabat diraja. Mereka tidak sekalipun berkasar, menolak dan sebagainya. Malah, setelah habis giliran mereka, mereka terus memberi peluang kepada orang lain untuk bergambar pula. Tahu tak perasaan terharu melihat keadaan begitu? Hehehe, walaupun tiada apa-apa penghadang mahupun pagar di letak di sepanjang jalan dan khemah, tetapi keadaan cukup terkawal. Kalau korang berada di situ pasti korang juga akan memuji bagaimana kesantunan dan kesopanan mereka sepanjang sesi bersalaman dan bergambar bersama kerabat diraja.

Dan setelah beberapa tika Jijah ala-ala seperti tidak percaya melihat Pengiran Muda 'Abdul Mateen di hadapan mata , baru lah Jijah memberanikan diri untuk menyelit di celah-celah yang boleh di celah untuk bergambar. Oh dan kemudiannya memang Jijah dapat selfie bersama seperti yang diidamkan... 

Cuma...

Perlulah...

Tangan Jijah menggigil T___________________________T



Setelah berpuluh orang kau redahi Jijah, dan ini sajork hasilnya? T___T Tahu tak rasa kecewanya bagaimana? HAHAHAHA! Rasa nak berguling atas padang di Taman Sir Haji Omar Ali Saifuddien okay? Ekslusif sangat Jijah tayang gambar tak jadi dalam belog picisan ini okay? Haruslah tak berani nak upload gambar tak jadi begini dalam Instagram ada Facebook takut dikecam ummah rerakan khen? Berani engkorang semua? Kehkeh!

Tapi atas dasar kegigihan, Jijah sekali lagi pergi mencelah ke hadapan untuk bergambar sekali lagi. Namun ketika keadaan menjadi sedikit sesak. Namun kalau sudah namanya rezeki, tiba-tiba bodyguard Pengiran Muda 'Abdul Mateen memberi peluang untuk Jijah mencelah dan bergambar sekali lagi. Dan hasilnya.. haruslah lebih cantik daripada yang pertama itu. HAHAHAHA.


EXCUSE MY EXCITED FACEEEE!

Alhamdulillah, berkat kegigihan memang membuahkan hasil. Walaupun membeli tiket disaat akhir, tapi serius Jijah rasa sangat berbaloi dengan kerja gila ini. Bukan selalu pun diri sendiri hendak lakukan kerja gila begini. Erm, ke selalu? HAHAHAHA! After all, rasa happy sangat. Teruja dan happy saling silih berganti okay. Mahu kan tidak? Kalau sebelum ini hanya melihat gambar Pengiran Muda 'Abdul Mateen di dalam sosisal media sahaja. Tapi kali ini dapat melihat depan mata, boleh faham tak rasa excited tu macam mana? Ekekeke! Okay mungkin kena tulis macam gini, BOLEH FAHAM TAK?! Aaaaagtichuew!

Dah sudah, nak feeling dramatik. Karang kena kecam, menangis tepi sungai baru tahu! HAHAHA, okay jangan kecam sis okay. Jijah cuma nak kongsikan pengalaman sahaja di negara orang. Harap yang membaca pun baca dengan tenang-tenang sahaja. Jom kita tengok gambar yang sempat Jijah snap dari kamera handphone sajork. Kualitinya biasa-biasa sahaja. Sila jangan kecam lagi. Pergi main gelongsor sana kalau nak mengecam larikkk!






Kalau engkorang tengok gambar di atas itu, itu adalah sebahagian daripada khemah yang terdapat pada Majlis Ramah Mesra bersama Rakyat tersebut. Korang dapat bayangkan tak sepanjang-panjang Taman Sir Haji Omar 'Ali Saiffudien itu dipenuhi dengan beratus khemah untuk Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu'izzaddin Waddaulah dan kerabat-kerabat diraja mencemar duli dan beramah mesra bersama lapisan masyarakat di Brunei. 

Kalau tidak silap Jijah, hampir dua jam juga Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu'izzaddin Waddaulah dan kerabat-kerabat diraja mengelilingi khemah tersebut. Kagum tak? Jijah sendiri kagum dan fully respect kepada Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu'izzaddin Waddaulah dan kerabat-kerabat diraja yang tidak lekang dengan senyuman serta cukup mesra dengan rakyat. Malah Jijah sendiri yang bukan dari kalangan rakyat Brunei pun turut terharu dan seronok okay!







Gambar diatas ini pula adalah di mana rakan Jijah memohon tandatangan Pengiran Muda 'Abdul Mateen untuk ditandatangani diatas buku majlis tersebut. Sebenarnya rakan Jijah menyuruh Jijah memohon sendiri tapi Jijah memang tak kuat nak keluarkan suara pun. Makanya, duduk lah Jijah di tetepi itu menyaksikan dari tetepi Pengiran Muda 'Abdul Mateen menandatangani buku majlis itu. Ada lah jugak kenangan selain daripada bergambar khen? Iyelah datang sekali sekala chuols, haruslah nak jadikan sesuatu untuk dijadikan kenangan masa hadapan. Boleh lah bagitahu anak cucu nanti, mak engko ni gigih mengejar anak raja HAHAHAHA *pangggggg

Rajin pula menulis panjang-panjang khen? Entah-entah engkorang scroll lelaju aje nak tengok gambar khen? Macam lah kita tak tahu khen? Kikiki. Nah, tengok lah gambar lagi. 










Bila saja Pengiran Muda 'Abdul Mateen berdiri dan berhenti di hadapan Jijah , korang dapat bayangkan tak macam mana riak wajah Jijah walaupun sudah berkali-kali bergambar sepanjang di khemah HAHAHAHA. Haruslah terus teruja dan macam OMG OMG OMG Pengiran Muda 'Abdul Mateen ada depan Jijah chuols! Masa itu haruslah terus menjadi excited ala-ala fangirling chuols! Tapi tapi tapi, Jijah tak ada lah ala-ala fangirl yang melompat terkinja-kinja, menjerit tak tentu hala khen? Mahu dikecam masyarakat Brunei chuols! HEHEHEHE. Jijah masih well-behave dalam fasa teruja ittuew!

Dan gambar di bawah ini pula Jijah nak kongsikan dengan korang adalah diantara gambar-gambar yang sempat rakan-rakan Jijah ambilkan menggunakan kamera telefon dan DSLR mereka. Jijah cukup terharu dan sayang mereka berkali-kali okay! Apa sahaja untuk Jijah katanya HAHAHAHA. Walaupun dalam hati hensoflah Jijah! HAHAHAH.



Sempat bersalaman dengan Duli Yang Teramat Mulia Paduka Seri Pengiran Muda Mahkota Pengiran Muda Haji Al-Muhtadee Billah.


Once a lifetime chances katanya. A very humble king even though , Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu'izzaddin Waddaulah adalah antara raja-raja yang paling kaya di dunia. A big salute and fully respect to his humble and down to earth!




Aman-aman sahaja kan? Kikiki.




Yang Teramat Mulia Paduka Seri Duli Pengiran Muda 'Abdul Malik.

Fuhhhh, betul-betul banyak gambar Jijah kongsikan untuk tatapan engkorang semua ni. Harapnya tiada kecaman pula bila melihat gambar dan kegigihan Jijah ini. Lagipun tak salah pun untuk berkongsi pengalaman ini dengan engkorang semua. Mana tahu, tahun hadapan engkorang pula boleh kumpul duit dan datang ke Brunei pula kan? 

Sebenarnya entri ini bukan saja-saja nak ditulis pun. Sekadar nak berkongsi pengalaman yang Jijah rasakan once a lifetime chances begitu. Bertemu dengan Sultan Brunei yang cukup humble, kerabat-kerabat diraja yang humble juga dan paling penting misi untuk bertemu sendiri dengan Prince Charming idaman hati katanya. Alhamdulillah, ini memang trip paling singkat Jijah ke Brunei tapi antara trip yang paling bahagia katakau! HAHAHAHA.



Thanks Kakang Juhaida! (ok harap tak salah spell your name! hahaha matiklernak!)


Muka mission accomplished be like... kemain berlagak kau Jijah! kihkih!


Thank you Kak Hazlina and family! 


Wajah-wajah diatas ini adalah yang paling beriya-iya menyuruh Jijah datang ke Brunei untuk merasai sendiri Majlis Ramah Mesra Bersama Rakyat dan Junjung Ziarah Bersama Rakyat ini. Mereka juga yang sanggup mengambil dan menghantar Jijah di airport. Juga sudi meredah lautan manusia untuk bertemu dengan Pengiran Muda 'Abdul Mateen. Faham tak rasa terharu tu macam mana? Sungguh susah nak balas jasa-jasa kalian. Terima kasih rerakan sayang sentiasa tabah dan redho melayan kerenah Jijah yang tak habis-habis angau dengan Pengiran Muda 'Abdul Mateen katanya HAHAHAHA. 

But guys, don't take it seriously. Jijah sedar diri dan berpijak di bumi yang nyata. Biasalah, sekali sekala nak perfeeling.. Kasi chance lah? :) 


I guess, ini untuk ke berapa kali Jijah bergambar hahaha. Terima kasih Pengiran Muda 'Abdul Mateen yang tidak lekang dengan senyuman walaupun keadaan dan cuaca yang cukup panas tempoh hari. Syukurlah selfie menggunakan kamera Oppo ini tiada kesan gigilan HAHAHA.



Rasanya entri ini memang sudah panjang berjela dengan celoteh dan pengalaman Jijah ini. Pengalaman yang tak seberapa tapi hendak juga berkongsi dengan engkorang semua. Mana tahu tahun hadapan ada yang nak ke Brunei untuk melakukan aktiviti kerja gila begini kan? Lagipun boleh juga melawat tempat-tempat menarik sambil-sambil cuci mata khen? Hihiks! After all, ia memang sebuah pengalaman yang menyeronokkan. I love the country and the people it self. They are so nice and kind! Jika ada rezeki lagi tahun hadapan, tak salah untuk memeriahkan lagi acara ramah mesra dan junjung ziarah kan?


Since Yang Teramat Mulia Paduka Seri Duli Pengiran Muda 'Abdul Mateen menjadi viral bersempena Sukan Sea 2017 yang lalu, ada tak yang gigih mengejar di Ekuestrian Park , Putrajaya yang lalu? :)


Terima kasih yang sudi baca entri ini :)

19 comments:

drlngu86 said...

again nak comment sini ... visits yg thorbaik!!! hati yg membaca yg tak pegi sana pun rasa puas hati

Unknown said...

Akak jijah ! Saya Anisa 17 tahun . Akak dapat tak salam dengan prince?

Anonymous said...

Terasa macam saya pun turut pergi ke brunei dan saya pun dapat rasa ke- eksaited-annya👍👍👍

Anonymous said...

Akak jijah nak tnya memang perempuan dekat brunei kena pakai tudung stail lipatannya mcm tu ke?? Saja nak tahu..

Anonymous said...

Ijah !

:: Akak plak yang excited teruk mcm join jijah g brunei bila baca entry nih...hahahaha..teringat zaman dolu2 gigih kejar abg long Aaron Aziz n penah wat keje gile balik hari g event ADP.. Hahahaha..kegigihan hitu hanya orang yang penah buat je tau camne giler nya khennn.. hahahaaha =P

:: Sebab dok tengok prince mateen kat IG mu jugakla, akak tetiba dah minat dia jugak...lol !

:: pasni kalau g Brunei nak jumpa Prince ! Roger2..Nak ikutttttttt....

kahkahakah..

<3 Kak Echa <3

hidayu musa said...

jijahhhhh memang gigih tau! tiba2 rasa teringin sangat nak merasa ke brunei. mana tahu satu hari nanti jijah bawa i pula ke sana :p

Anonymous said...

Ter excited juga sambil baca. Haha

Anonymous said...

maaf ye sye bkn Akak Jijah..haha..
Tudung prmpuan Brunei mmg mcm tu..tu stail tdung prmpuan Brunei

newnurul said...

Jom g Brunei lagi ��

hidayu musa said...

nurul hamizah. Saya nak ikut!!! hehehe

Anonymous said...

prince mmg sentiasa bw towel kan? comel jeee

Anonymous said...

wahhh tumpang salute dgn kegigihan jijah..peduli la org nak kata apa..janji hepi kan..hehehee

shazz said...

suka nya sy bacaaaaa... tetiba rasa eksaited! bila nak pegi brunei lagi...? nak ikut next trip please!!!! nak jumpa prince jugakkk hahah

Anonymous said...

Hi!! Saya baru aje found ur blog thru ur ig! Sanggup u gi brunei for 1 day. Mmg salute u la. I love ur post! Its fun to read. 👍

Anonymous said...

Prince memang most time kat uk ke?

Anonymous said...

Keep on writing, great job!

erikasaputri19.com said...

saya juga pengen terbang ke brunei ketemu prince mateen. tapi gak ada biaya, saya masih sekolah gak tau apa-apa

LOVEmeONLY said...

Bestnya

Rina Rossoneri said...

You are so cute lah.sanggup meredah langit nak jumpa prince charming.mesti sampai bermalam2 xleh tido kan,asyik terbayang je