Home

Saturday, December 31, 2016

Catitan 2016.

Rasa macam tak percaya 2016 bakal melabuhkan tirainya pada hari ini. Terasa macam baru semalam sahaja aku menyambut ketibaan 2016 dan melepaskan dengan berat 2015. Alih-alih 2017 sudah melambai-lambai untuk disambutnya. How fast time has flies kan? Terlalu cepat sehingga diri sendiri pun tak sedar. MashaAllah.

2016 banyak mengajar aku tentang erti kesabaran dan redha tentang sesuatu perkara yang jadi dalam kehidupan. It is not easy untuk menjadi sabar dan redha. Sabar menghadapi segala apa yang jadi dalam kehidupan yang penuh suka duka ini. Dan redha pada setiap perkara yang ingin engkau miliki tetapi perkara yang sebaliknya jadi. It was hurt me a lot, but I am still survive. Alhamdulillah. Ada banyak catitan memori yang kadangkala terlebih manis , terlebih masam dan pahit atau kadangkala terus tawar tak berperisa. Ada juga kadangkala terasa letih dan penat dengan kehidupan sendiri. Sehingga airmata pun tak mampu nak mengalir. Penat yang terlampau sangat. Penat otak dan fizikal terutamanya. Tapi syukurlah Allah tetap memberi sebuah kudrat untuk menghadapi semua ini.

Life is so hard somehow , but I have to survive sebab tak ada orang nak bantu kehidupan kita kalau bukan kita yang membantu kehidupan sendiri. Setiap hari sebelum hendak pergi kerja , I always telling to myself like that. Lagipun aku bukan dari keluarga yang senang. Kalau tak diri sendiri yang berusaha untuk diri sendiri , tak ada siapa lagi yang nak bantu kan? Meskipun kadangkala orang nampak kita tersenyum dan kita ketawa dan kita juga lah paling kuat melahar orang but somehow deep inside tak ada siapa yang tahu kita terlalu penat dan lelah menghadapi dunia yang selalu tidak adil pada diri kita sendiri. I always remembered apa yang kakak aku selalu cakap , jalan nak ke syurga tu bukan mudah , jadi kena lah kental dan kuat menghadapi segala ujian atas dunia ini dulu. Life is hard but still kita masih boleh bernafas , masih ada orang yang sayang kita , masih ada kerja , masih ada duit dan every masih are still benda yang ada orang sudah kehilangan setiap satu.

Sebab itu aku cukup pantang dan lantang bila aku melihat orang yang tidak reti bersyukur dan tidak reti memahami kehidupan orang lain. Kalau pun kita orang yang paling bertuah , paling atas dan paling berkuasa sekalipun , tolonglah. Tutup mata sekejap dan lihat sekeliling kita. Cubalah untuk menghargai setiap satu yang kita ada dalam kehidupan kita. Kita tidak perlu melabur pun untuk melakukan itu. Hanya dengan bersyukur dan memahami keadaan orang lain. Dah cukup. Dan ini juga peringatan untuk diri sendiri yang kadangkala lalai , terlupa dan leka. Allahuakbar.

Panjang pula tulisan bila menulis tentang kehidupan , hati dan perasaan. Lagipun memang niat untuk menulis entri ini untuk ditulis apa-apa yang kadangkala tidak terluah dengan kata-kata. Malah airmata dan amarah juga sudah tidak terdaya untuk dikeluarkan lagi. Begitu sekali kan? 

Harapan aku agar segala kesakitan , keresahan , amarah , tangisan yang terjadi pada tahun 2016 ini bakal menjadi panduan untuk diri aku supaya lebih berhati-hati dalam kehidupan. Bukan berhati-hati yang tahapnya takut dengan semua perkara. Tetapi supaya tidak melebih-lebih dalam semua perkara. Semoga setiap ketawa dan senyuman yang tercipta pada tahun 2016 ini akan dibawa berterusan sehingga ke tahun 2017 dan seterusnya. I know, kehidupan tidak semestinya hanya dengan ketawa dan yang manis-manis sahaja. Tapi tak salah jika kita memohon dan meminta supaya tahun akan datang dikurangkan segala tangisan , segala keresahan , segala amarah dan tekanan yang bertimpa-timpa terjadi pada tahun ini. 

Azam untuk 2017 sebenarnya tidak ada yang spesifik pun. Cuma mengharapkan agar diri sendiri menjadi lebih kuat dari semua sudut. Semoga diri sendiri sentiasa belajar bersabar dengan setiap perkara dan setiap belajar untuk memperbaiki diri sendiri dalam semua sudut. I am not that type yang baik mana pun. Still ada tunggang langgang untuk perkara yang wajib. Tapi slow-slow kita ubah dan perbaiki menjadi lebih baik kan? Semua yang baik-baik aje yang sentiasa dititipkan dalam doa tidak kira masa. Semoga juga perniagaan kecil-kecilan aku untuk Popia Roll Mini & Le Diva by Jijah akan terus maju. Dikala ekonomi yang sedang merudum jatuh begini , bukan mudah untuk meniaga. Tapi insyaAllah selagi semangat dan niat untuk mencari rezeki buat diri sendiri dan keluarga , Allah pasti hadiahkan sesuatu yang manis buat diri sendiri. Niat tu yang penting kan?

Terlalu banyak rancangan , azam dan lain-lain untuk 2017. But slow-slow we try to do one by one kan? Slowly but surely insyaAllah. Semoga Allah permudahkan semuanya. InsyaAllah. Rasanya memang dah terlalu panjang entri kali ini. It's not that my typical entries about entertainment , foods or else. Jarang-jarang untuk lihat entri yang sebegini. Dan entri ini adalah untuk pembacaan diri sendiri di masa hadapan. And I hope by that time , I am smiling and thankful for what life has teach me. 

Cukup sampai disini sahaja dulu. Semoga tahun hadapan bukan sahaja memberi sinar untuk diri sendiri malah untuk kalian yang membaca belog picisan ini. Terima kasih atas sokongan kalian yang membaca disetiap satu entri Jijah tidak kira entri itu mengenai apa sekalipun. Dan semoga tahun hadapan memberi berganda-ganda kerajinan untuk Jijah menulis dalam belog picisan ini. Ooooopssss ada banyak lagi entri basi yang tidak sempat untuk ditulis lagi. I will try to find my own time. I will. 


~ As we look to the new year , hold on to what is good. Let go of what is bad. It really is that simple~

Till next entry guys. Selamat bercuti panjang untuk tahun baru. Dan of course last but not least , Selamat Tahun Baru 2017! Semoga semua azam dan impian kalian tercapai hendaknya! InsyaAllah! 

Terima kasih sudi baca entri ini :)


No comments: