Home

Monday, August 26, 2013

Careless

Careless.

Selalu sangat careless tak kira dalam apa jua situasi. Tapi semalam careless yang paling teruk. Sampai terkedu tak tahu nak buat reaksi macam mana. Itu pertama kali careless yang paling sampai terkedu. Nak marah tak tahu nak salahkan siapa. Nak menangis tak tahu patut ke tidak nak menangis. Nak ketawa pun ada juga sikit-sikit tapi tertanya-tanya untuk apa? Pertama kali perasaan berkecamuk apabila careless sebegini rupa.

Aku tak tahu nak mula cherita daripada mana. Aku sendiri tak tahu yang aku mampu atau tidak bercherita sehingga penghabisan. Aku cuma tahu aku kena juga mengetuk kibod agar hilang perasaan yang berkecamuk dalam diri ini. Okay nak cherita daripada mana? Atau aku cherita separuh jalan boleh tak? Sebab aku rasa macam tak sanggup nak bercherita. Ehhey mengada-ngada pula si Jijah ni. Sekejap nak bercherita penuh , sekejap tak tahu nak cherita mula dari mana dan sekejap pula nak bercherita separuh kan? Ehhey ehhey!

Petang semalam aku ada hadiri event Majlis Hari Raya bersama Aaron Aziz & Aaronators yang aku akan cherita penuh dan aku akan kongsikan gambar yang tidak seberapa banyak dalam entri yang lain. Majlis yang cukup santai dan cukup buat aku rasa seronok dan bergembira katanya. Tak disangka saat aku sedang bergembira dan bersantai (lah sangat!) aku dapati telefon bimbit aku S3 Mini aku telah hilang. Sangkaan aku mula-mula mungkin aku tercicir. Tapi bila dicari , bila ditelefon segalanya tak dapat dijumpai. Aku mula kaget. Eh , bila masa pulak tercicir ni? Bukan tadi ada dengan aku? Eh kenapa dah masuk voicemail? Eh itu eh ini. Sampai aku terkedu. Sampai aku rasa separuh darah aku hilang. Kaget yang teramat sangat. Ya Allah , ini memang betul-betul dugaan. Ini memang betul-betul mengejutkan.

Beriya-iya aku mencari sana dan sini , beriya-iya aku bertanya pihak pengurusan serta pekerjanya tapi jawapannya hampa. Aku semakin terkedu. Perasaan semua dah hilang. Tadi punya bergembira , bila Tuhan timpa dugaan yang bukan berat mana pun dah buat aku hilang perasaan dan hilang darah dalam tubuh badan terus. Memang aku tak tahu nak rasa apa. Aku cuba bertenang. Mungkin handphone aku main sorok-sorok kot? Tapi tetap tak jumpa. Suruh orang lain telefon tetap juga sama ; voicemail. Sedih. Hampa. Kecewa. Marah. Geram. Tak ada perasaan. Itu semua yang aku rasa sekaligus. Ya, itu semua aku rasa sekaligus.

Bila terkena begini , aku mula memarahi diri sendiri. Sebab careless. Ya, sebab careless , banyak benda penting dalam tu hilang sekelip mata. Aku rasa nak marah diri sendiri. Nak` marah sangat-sangat. 

Tapi benda dah jadi. Dah tak boleh nak pusing belakang. Bukan terus menyerah kalah. Tapi sebaliknya ini pengajaran paling besar. Jangan careless. Jangan lalai. Jangan ambil mudah. Tak pasal-pasal diri sendiri yang menyesal sebab hilang banyak contact number dan banyak juga perkara penting dalam handphone tersebut. Siapa tak menyesal kan? Siapa tak terasa macam nak pitam beratus kali kan? Benda remeh begini yang impaknya bukan main lagi aku terasa.

Aku rasa macam-macam sampai aku rasa tak boleh nak tidur langsung. Begitu sekali penangan hilang handphone yer? Aku sendiri pun anggap tak ada apa-apa kot. Tapi setiap kali lelap mata mula nak terbayang , mula nak rasa menyesal dan mula lah perasaan berkecamuk tak tentu hala. SEDIHNYA WOIII ! :(

Memang luah perasaan sungguh. Memang menulis sebab nak meluah dan nak kurangkan rasa bersalah pada diri sendiri sebab careless. Tapi akhirnya aku kembali rasa kecewa dengan diri sendiri. MEMANG AYAT KALAU TAK DRAMATIK TAK SAH KHEN?! Haruslahhhh. Aisshhh. Sungguh tak sangka diri sendiri selemah ini.

Mungkin juga semua ini peringatan kecil Tuhan untuk aku.

Mungkin Allah nak kasi yang lebih baik untuk aku. Mungkin rezeki aku setakat itu sahaja. Mungkin ada rezeki yang jauh lebih baik dari yang sebelum ini.

Untuk sedapkan hati. Untuk aku yang selalu careless. Untuk aku yang selalu ambil mudah. Terpaksa juga sedapkan hati sendiri. Tak mengapalah. Mungkin ada hikmah untuk semua ini. Nak berduka lara lama-lama sangat pun tak boleh juga. Nanti melara hidup kan? Kuatkan semangat. Kuatkan hati. Amboi! HAHAHA.

Punya sedih sampai berjela entri ini dengan kata-kata saja. Tak ada hati nak tepek gambar. Tapi macam ada orang kisah kan? Sobs.

Okay sudah pukul 4.45 pagi , masih tak dapat tidur.
Terkenangkan S3 Mini putihku. Siapalah tuan baru awak yer nak? Eh.
Semoga aku kembali tenang setelah mengetuk kibod dengan penuh madah pujangga. KEMAIN! heh.

Jumpa esok. Itu pun kalau ada hati untuk menulis. Kesian belog ni. Asyik terabai. Hmm. Tak apa , nanti kumpul duit jual Popia Roll Mini , nanti beli handphone baru ye Jijah. Tuhan suruh berusaha keras lagi tu Jijah. Okay nak sedapkan hati lagi.

Bye.

Terima kasih sudi baca entri yang penuh duka ini.
SOBS.

2 comments:

eynda said...

Paham sangat kalau benda hilang... boleh menangis... kekadang benda yg tersorok je pun... bila cari tak jumpa mcm berpisah dgn org tersayang :-D

Ijah EmoTemo said...

kak eynda -- itulah kak eynda. sampai satu tahap tak boleh lelapkan mata sebab teringat-ingat heheh. Mmg mcm berpisah dgn org yg tersayang heheh