Kuih Muih Kelantan | Manis Tapi Sedap ! Dok Gitu ?

11:40:00 AM

Note : Ini Merupakan AutoPost.


Setiap kali muncul nya Ramadhan , memang boleh di kata kan sebagai wajib juga untuk ada kuih muih Kelantan dekat rumah aku ni ha. Memang every year , kitaorang akan tempah menempah kuih muih seperti Buah Tanjung , Akok dan Jala Mas dari orang yang sejak berapa tahun dulu nya kitaorang selalu tempah. Memang terbaik kuih muih yang diorang buat ni yuolss. Berbaloii beli okeh? Wah tiba-tiba mak promosi walaupun tak kasi alamat kan? Gituh!

Biasa nya setiap kali berpuasa , memang kitaorang akan tempah kuih-muih tu semua dan buat juadah berbuka untuk kuih muih. Iyelah , kitaorang ni bukan pergi Baazar Ramadhan hari-hari. Jadi kalau mak aku tak rajin nak buat kuih , kira nya itu aje lah kuih muih kitaorang. Itu pun dah sedap sampai makan tak hengat kan? Gituh katanya. Memang tak nafikan kuih-muih ni semua manis tapi jangan lah makan banyak sangat. Ala kadar sudah uols. Lepas tu yang kitaorang makan tak hengat tu bukan pasal apa , sebab nya bila bulan puasa je mak aku tempah. Hiks. Biasa nya tak akan mudah-mudah habis kuih muih ni. Sebab biasa nya mak aku akan beli banyak dan paling-paling sekejap nak habiskan kuih muih ni pun dalam masa dua minggu macam gitu lah. Lama tak lama kan? Lagipun boleh simpan dalam peti kan!

Tak mahu tulis panjang-panjang lagi. Jom layan gambar yuolss. Fuhh , semenjak berpuasa ni penuh folder picture aku dengan gambar makanan. Ngeee , belog pun sama kan? Ngeee. Apa kau Jah ngee ngee ? Pang mahu? Ngahahah tiba-tiba aje kan?! *petir*


ini nama dia Kuih Akok. 


yang bulat-bulat nama dia : Buah Tanjung. *jgn tanya mek mana dpt nama asal usul kuih itu!
yg ala rambu-rambu bukan rambut okeh nama dia : Jala Mas *jgn ty jgk asal usul nama kuih ini!*


gambar selingan : Kuih Cara Inti Daging dan Kuih Cara Inti Gula.

So mana satu pilhan korang? #tetibe.

So korang pernah tak makan kuih muih Kelantan ni? Memang kebanyakkannya manis tapi sedap. Ehehehe , macam aku selalu cakap , lain orang lain taste. Ada suka ada tak kan? So begitu lah. Uh , sedar tak sedar kan dah 10 hari kita berpuasa kan? MasyaAllah cepat sungguh masa berjalan kan? :)

Terima kasih sudi baca entry ini :)

You Might Also Like

15 PoraPora ♥