Followers

♥LinkyWinky♥

Wednesday, August 10, 2011

Kuih Muih Kelantan | Manis Tapi Sedap ! Dok Gitu ?

Note : Ini Merupakan AutoPost.


Setiap kali muncul nya Ramadhan , memang boleh di kata kan sebagai wajib juga untuk ada kuih muih Kelantan dekat rumah aku ni ha. Memang every year , kitaorang akan tempah menempah kuih muih seperti Buah Tanjung , Akok dan Jala Mas dari orang yang sejak berapa tahun dulu nya kitaorang selalu tempah. Memang terbaik kuih muih yang diorang buat ni yuolss. Berbaloii beli okeh? Wah tiba-tiba mak promosi walaupun tak kasi alamat kan? Gituh!

Biasa nya setiap kali berpuasa , memang kitaorang akan tempah kuih-muih tu semua dan buat juadah berbuka untuk kuih muih. Iyelah , kitaorang ni bukan pergi Baazar Ramadhan hari-hari. Jadi kalau mak aku tak rajin nak buat kuih , kira nya itu aje lah kuih muih kitaorang. Itu pun dah sedap sampai makan tak hengat kan? Gituh katanya. Memang tak nafikan kuih-muih ni semua manis tapi jangan lah makan banyak sangat. Ala kadar sudah uols. Lepas tu yang kitaorang makan tak hengat tu bukan pasal apa , sebab nya bila bulan puasa je mak aku tempah. Hiks. Biasa nya tak akan mudah-mudah habis kuih muih ni. Sebab biasa nya mak aku akan beli banyak dan paling-paling sekejap nak habiskan kuih muih ni pun dalam masa dua minggu macam gitu lah. Lama tak lama kan? Lagipun boleh simpan dalam peti kan!

Tak mahu tulis panjang-panjang lagi. Jom layan gambar yuolss. Fuhh , semenjak berpuasa ni penuh folder picture aku dengan gambar makanan. Ngeee , belog pun sama kan? Ngeee. Apa kau Jah ngee ngee ? Pang mahu? Ngahahah tiba-tiba aje kan?! *petir*


ini nama dia Kuih Akok. 


yang bulat-bulat nama dia : Buah Tanjung. *jgn tanya mek mana dpt nama asal usul kuih itu!
yg ala rambu-rambu bukan rambut okeh nama dia : Jala Mas *jgn ty jgk asal usul nama kuih ini!*


gambar selingan : Kuih Cara Inti Daging dan Kuih Cara Inti Gula.

So mana satu pilhan korang? #tetibe.

So korang pernah tak makan kuih muih Kelantan ni? Memang kebanyakkannya manis tapi sedap. Ehehehe , macam aku selalu cakap , lain orang lain taste. Ada suka ada tak kan? So begitu lah. Uh , sedar tak sedar kan dah 10 hari kita berpuasa kan? MasyaAllah cepat sungguh masa berjalan kan? :)

Terima kasih sudi baca entry ini :)

15 comments:

alia said...

tok laki kaweh ore beloh sane..meme suko make manih² ni..tekok kaweh setakak ni bulih terima kuih akok ja hok laen tokleh g..semale die beli nekbak ngan lompat tike..duo² tok sedak katenye hahah...

hah lagi 1 thn lepah kaweh beli ado 1 kue ni bentuk segi 3 pas tu dale dio ado mace kaya gitu..kue apo tu..sedak ok..kt cni puah cari doh tok jupo..~~cemp~~

PinKy MoMMa said...

sis suka masakan org kelate! sedaaap..
kalau pandai cari ada yg tak manis sgt :)

Ijah EmoTemo said...

kak cemp >> loh iyo ko? hehehe. akok tak manis kan , itu yg yu rasa ok tu :P

ai rasa ai tahu apa. dlm inti kaya kan? ai pernah makan dkt tganu. rasanya mak ai ckp itu apam kaya ke hape entah. sorry klu salah haha

Ijah EmoTemo said...

akak pinky >> heee itu lah , ada je mknn kelate yg xmanis :)

bunick said...

mek, sedapnya akok!!!! skalo cara berlauk kaler kuning, cara gula kaler ijau....marbeles la!

alia said...

ooo apam kaya ke..ades kena beli kt gua musang la cam ni..akok tu x manis sgt..telan 10 bijik pon no hal hehehe

tiefazatie said...

err..xmkn..hihi

Ijah EmoTemo said...

bunick >> hehehe mmg sedap! hiks.

a'ah mmg selalu nya mcm tu la kan tp umi ijah mcm mls nk buat dua warna jadi buat dua warna sekaligus je la heheh

Ijah EmoTemo said...

kaka cemp >> hehe , ai rasa la. sbb mmg dkt kl ni xpernah jmp. hiks. haha , mmg la sbb akok tu pun ai mampu telan byk2. tp klu buah tanjung dgn jala mas tak mampu telan byk2. hiks.

Ijah EmoTemo said...

kaka cemp >> hehe , ai rasa la. sbb mmg dkt kl ni xpernah jmp. hiks. haha , mmg la sbb akok tu pun ai mampu telan byk2. tp klu buah tanjung dgn jala mas tak mampu telan byk2. hiks.

Ijah EmoTemo said...

ifa >> hehehe.

laskar pelangi said...

org kelate mai komen nie:) memang tu semua kuih muih yang paling HOT lah bulan puasa ni:) manis manis cam orang kelate gak:) haha~

miloais said...

manis banget le...
konpem iols tak makan nokkk!

serious... iols tak makan kuih2 manis-letin gini...

Ijah EmoTemo said...

laskar pelangi >> hehehe... kan? mmg kuih muih pilihan kan! :D

Ijah EmoTemo said...

kaka milo >> hehehe mmg manis. tp ada je yg dkt kelate tak manis pernah ai try.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails