Home

Friday, August 12, 2011

Roti Jala Pun Dah Cukup ! Gituh !

Note : Ini merupakan entry AUTOPOST

Kali ini aku nak bercherita tentang menu berbuka puasa aku beberapa hari yang lepas. Baru ada rasa keinginan nak bercherita kata nya. Lagipun banyak jugak gambar-gambar dalam folder ni kan? Harus turn by turn gitu. Gituh lah kan. Kalau sebelum ini aku pernah beritahu yang family aku wajib ada kuih muih Kelantan dan Nasi Kerabu setiap kali berpuasa kan? Aku pun ada jugak menu wajib setiap kali berpuasa. Biasa nya aku punya makanan masa berpuasa memang lain dari yang lain. Eheheheh , kadang-kadang aku seorang je makan nasi briyani. Kadang-kadang aku seorang je makan chicken chop. Memang betul-betul mengada kan? Ehiks.

Setiap kali berpuasa memang aku selalu merengek dekat Umi aku untuk makan roti jala. Sebenar nya kalau ikut hati aku beli aje lah senang dekat Baazar walaupun aku tahu biasa-biasa aje rasa dia kan? Malas nak menyusahkan Umi aku. Tapi sebab Umi aku rasa lagi untung buat sendiri , jadi Umi aku pun bergigihan buat aje lah kecuali kalau aku seorang aje nak makan , nah ambik kau beli aje lah rm 4 hinggit dapat lah sepoloh keping. Tak worth sangat khen? Tapi kalau dah tergedik-gedik nak makan , beli aje lah kan? Asalkan perut boolat aku kenyang. Gituh!

Jadi nya , Selasa lepas , Umi aku pun bergigihan lah kung kang kang kung buat roti jala dekat dapur. Harus lah dapur kan? Tak kan Umi aku nak buat roti jala dekat ruang tv kan? Memang mengarut sungguh lah kan? Hahahahah. Gituh katanya! Biasa nya Umi aku akan buat tak banyak sangat dan tak jugak sikit sangat. Maklum lah anak bongsu dia ni pelahap sikit kan? Sebab kalau bulan puasa , kalau dah ada roti jala memang aku tak akan makan nasi dah. Memang aku melahap lah roti jala tu sampai montah katanya! Curlast tak? Hahahaha.

Ok ok jom tengok gambar pulak kan? Membebel banyak-banyak pun tak guna okeh! Gituhhhh...


roti jala dalam pembikinan.

jari berinai tu jari mak aji lah uols. ekekeke mak aji = umi aku la. ahaha.


roti jala!

Ini nak cherita pulak pasal masa buat roti jala kan. Aku pernah jugak try nak tebar roti jala tu yuolss. Tapi kan sebab aku ni suka betul menggigil , maka lain yang nak di tebar lain pulak yang jadi nya. Hazabedah sungguh! Memang membebel lah mak aku kan tengok hasil tak menjadi kan? Ehiks. Lantas aku pun malas nak cuba-cuba lagi. Setiap kali nak cuba setiap kali tu jugak nak gigil. Gewdik sungguh ! Last-last aku cuma tolong gulung kan roti jala itu aje. Eheh , itu pun kena buat elok-elok ye. Kalau tak leteran mak aji makin panjang nanti. Siapa nak jawab? Jawab lah kau dalam hati diam-diam. Ekekekek.



hasil setelah siap...

eheh , nampak macam byk kan? 

tapi sbnrnya sekejap je ni uolss aku ngap ngap. hamboii sungguh tak sopan!



gulai daging yang boleh di cicah bersama roti jala.

nyum nyum nyum.

Biasa nya aku kalau makan roti jala ni , aku akan makan roti jala tak berkuah. Tapi kadang-kadang mak aku akan buat kari daging tak pun kari ayam. Tapi Selasa hari tu mak aku buat gulai daging. Sedap jugak meh cicah dengan roti jala. Eheheheh. Ada setengah orang cicah dengan kuah durian kan? Dah lama betul mak aku tak buat versi yang jenis macam tu. Sedap jugak tu mehhh. Ceh, IjahEmoTemo apa benda yang dia kata tak sedap kan? Ahahahaha.

Hiks , sebenar nya nak cherita pasal roti jala tapi panjang berjela kisah yang aku tulis macam pengalaman bercuti ke Phuket aje kan? Hahahahah , apahal lah dengan aku ni mengarut je lebih hari ni. Hiks. Tak mahu dah mengarut-ngarut lagi. Ehehehe. So , korang ada tak jenis macam aku , suka makan roti jala? Ngeee. Biasa nya korang buat ke beli? Gituh soalan kan? Tehtaaaap. Hahahah. Oh last but not least lihat pinggan roti jala saya! :D


mueheheheh berkeping-keping roti jala saya makan!
iye , tak makan nasi dah kalau dah makan roti jala ;)

ohh endah kan kuih buah tanjung itueww. hiks.
kthxbye.


Terima kasih sudi baca entry ini :)

15 comments:

syira_88 said...

sedapnye! hari tu pun sy baru bukak pose dengan roti jala :)dah balun berkeping2..tak puas kalau mkn roti jala ni skit2..hehehek ;)

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

menu roti jala mmg best uols...
senang jer buat uols buat sendiri pow boley bikin nanty *_____*

Ijah EmoTemo said...

syira >> heheh mmg sedap! :)

hiks kan? mmg tak kan puas makan. ngeee. ;)

Ijah EmoTemo said...

kaka ayu >> khennn? best kan makan roti jala! :D

heee mmg mudah je tp nk tebar tu yg rumitz sikit heheheh

miloais said...

iols tak reti buat roti jala... hanya reti makan sajorkkkk!

my peberet - samosa yg garing
pun tak reti buat - iols beli jahhhh!~

ehhh.. lagi satu iols suka kuib buah melaka - yg ni reti buat - so iols selalu jugak lah buat!
hiks

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

guna botol mayonis 3 mata mcm ai buat senang yer noks

Ijah EmoTemo said...

kaka milo >> ekekek aiols pun xreti buat tp bljr jgk la cmne nk buat hiks.

samosa mak ai pernah buat aritu skrg dia mls nk buat ahaha..

hiks kuih buah melaka pun ai suka noks! :D

Ijah EmoTemo said...

kaka ayu >> oh iye eh? heee.

rudy_nizam said...

buln puase bkk blog yg letk gmbr mknn buat sy jd 'emosi'... haha

Ijah EmoTemo said...

rudy >> ekekeke gitu plk ye? haha

Afiqa Dayana said...

wahh, sedapnyee ~
dah lama tak makan ..
hehehe

tiefazatie said...

wah..best2..hee..lama xmkn nie..

Ijah EmoTemo said...

afiqa >> heee mmg sedap! ;)

Ijah EmoTemo said...

ifa >> mmg best. sekali mkn ijah tak hengat dunia ekekeke :P

Ecah Ecot said...

wahh..pandai buat sendiri..bgusnye...