Home

Thursday, August 9, 2012

Duit Raya

Tak lama sahaja lagi Raya akan muncul. Sekarang kita sudah menuju 10 Ramadhan terakhir. Sekejap sungguh kan masa? Memang terasa pantas sangat-sangat sehingga kita sendiri tidak sedar yang sudah hendak di penghujung kita berpuasa?! Alhamdulillah. 

Rasanya semakin hampir hendak Raya, semakin ramai rasanya orang berpusu-pusu pergi membeli belah untuk persiapan raya dan tidak kurang juga yang berpusu-pusu ke bank untuk menukar duit untuk duit raya. Ehem , ehem hint : saudara mara dan rakan taulan tersayang. Eh! HAHA. Jijah dan keluarga tahun ini sambut hari raya dalam kadar yang sangat besederhana. Tak ada baju kurung baru , tak ada tudung baru dan senang cerita guna sahaja barang yang sudah lepas. Senang juga sebenarnya. Tak payah nak pening kepala fikir nak bersesak di lautan manusia Jalan TAR mahupun Jalan Masji India. Tak payah nak serabut kepala baju kurung yang tukang jahit buat tu ketat ke longgar masa Raya nanti. Tak payah. Tak payah semua tu. Heh.

Kali ini memang semua benda besederhana. Lagipun Jijah pun dah kurang nak bersemangat dan beriya bagai nak rak macam dulu-dulu. Apa sahaja yang ada , itu sahaja lah kan? Senang cerita ukur baju di badan sendiri gituh. Mungkin tak akan jejak kot Jalan TAR atau Jalan Masjid India masa bulan Ramadhan untuk persiapan Raya ini. Mungkin lah. Tapi ada kawan aku yang ajak aku nak pergi masa malam Raya. We'll see how. Kalau jadi pun aku mungkin cuci mata sahaja. Tapi kalau ada yang harga runtuh dan aku ada bajet sikit-sikit nak beli why not kan? Hahahah , kata ukur baju di badan sendiri tapi bunyi dan bau-bau bacang tu macam teringin nak beli saja? HEHE , tak apa. Itu angan-angan saja. 

Kalau tanya aku betul-betul memang mood untuk Raya sudah hilang entah pergi ke mana pun tak tahu. Sungguh aku tak ada mood. Aku rasa macam ada perasaan kosong yang hilang. Tak seperti dulu-dulu. Tak apa lah. Kita sambut sebagai meraikan 30 hari kita berpuasa pun sudah cukup baik kan? Gituh. Entri random lagi. Entri yang teringin nak update tak berkesempatan nak belek gambar yang shantek dari kamera cap ayam aku itu. Tak berkesempatan langsung. Memang boleh tahan juga kesibukan aku kali ini. Hailah. Tak kesampaian angan-angan nak menayang segala gambar makanan semasa Ramadhan kan? Paswah.

Eh tulis panjang pula. Jom layan gambar? Eleh, dua keping saja pun :p


Curlast tak sampul duit raya Jijah uols?
Hah!

Nak tahu cherita pasal apa? Tunggu lah bila Jijah ada kelapangan nanti Jijah update k! :D


Hah! 

Ini antara penyebab kenapa Jijah tidak sempat nak update cherita yang dijanjikan itu katanya! Tapi tak apa ini semua rezeki Ramadhan. Jijah bersyukur :')

Memang Ramadhan kali ini kesibukan dia lain macam. Mungkin sebab Jijah ada buat tempahan Chocolate Chip Cookies itu kot? Alhamdulillah , sehingga saat akhir ini masih ada yang nak order. Syukur sangat-sangat dengan rezeki dari Nya ini. InsyaAllah Chocolate Chip Cookies ini akan diteruskan juga penjualan selepas Syawal pun nanti. Tengok kepada kelapangan juga lah kan? Gituh. So dari entri yang konon-konon nya ringkas terus jadi tak ringkas lagi dah. Heh.

Macam mana korang semua sepanjang Ramadhan ini? Sihat atau sebaliknya? Semoga kita semua diberi kesihatan yang baik untuk 10 Ramadhan terakhir ini untuk merebut peluang melaksanakan ibadah yang berlipat ganda ganjarannya itu. Amin. InsyaAllah.

Terima kasih sudi baca entri ini.

4 comments:

dear anies said...

nk isi dlm sampul tu bleh?


p/s jemput tuan punya blog joint GA sy! ;-)

MizzTina said...

glemer btl smpul duit raya dia..

Hanis MY said...

Kalau kat mesia dh lm akak order. Kellasnya sampul duit raya jijah glamz

Myra Jay said...

Wahhhh memang kelas sampul duit raya tu dear.. Nak 1 boleh?? :)