Home

Tuesday, February 28, 2012

Bersesak Dengan Orang Ramai Demi Novel Di Karnival Karangkraf. Over Tak Tajuk?

Kali ini aku mahu bercherita tentang Karnival Karangkraf yang sempat aku kunjungi pada bulan lepas. Karnival Karangkraf telah di adakan di bangunan Karangkraf sendiri di Shah Alam. Gigih sangat aku siap pergi bermalam rumah Kak Emmy tau semata-mata nak mengunjungi Karnival Karangkraf ni. Semuanya juga gara-gara nak dapatkan novel-novel lama Alaf21 dan seangkatan. Bukan tidak boleh dapatkan di Popular , MPH atau kedai-kedai buku lain tetapi diskaun yang di tawarkan itu membuatkan aku rasa best juga untuk pergi ke Karnival Karangkraf ini. Ala-ala pergi ke Pesta Buku begitu lah. Sudah semestinya aku memang jenis suka pergi ke tempat macam ini. Mungkin juga kerana suasana yang menarik walaupun dalam diam mesti akan sakit hati dengan karenah manusia yang macam-macam khen? Biasalah tu. Muehehehe.

Jadi bulan lepas dengan gigihnya aku pun pergi ke Karnival Karangkraf. Seperti yang aku jangka pasti sesak dengan orang ramai meskipun aku pergi masa hari Jumaat ye. Aku pergi pulak masa lunch hour , so memang ramai sangat orang waktu tu. Tapi aku rasa masih boleh bertahan lagi cuma pening-pening lalat kejap sebab buku yang di cari tak jumpa. Lepas mencari dan mencari dekat dengan sejam semua yang di cari jumpa. Aku cuma beli beberapa buah novel aje. Lagipun aku dah jarang follow novel from Alaf 21 so kehendak nak membeli novel banyak-banyak tu tak ada lah kot? Hehehe. Aku pun dah buat list siap-siap dan tak mahu terlebih beli and over budget pulak. Muehehehe. 


antara yang sempat aku beli masa Karnival Karangkraf lepas.

  • Sambutlah Cintaku - Bikash Nur Idris
  • Bicara Hati - Damya Hanna
  • Sepi Tanpa Cinta - Damya Hanna
  • Adam dan Hawa - Aisya Sofea
  • Gemersik Kalbu - Anis Ayuni

Erhiks , kalau korang perasan , tiga daripada lima novel yang aku beli semua nya sudah , sedang dan bakal di adaptasikan ke drama. Sebenarnya novel Bicara Hati aku memang dah ada tapi muehehe malangnya sudah terkoyak sejurus selepas balik daripada tempat shooting Bicara Hati yang lepas :/ Dah lah novel tu ada tandatangan Sharnaaz , boleh pulak terkoyak ye? Grggg. Semua novel-novel yang lama aku beli tempoh hari. Tapi sebab novel-novel tersebut kebanyakkan nya di adaptasikan kepada sebuah drama , mestilah aku beli. Aku nak tahu ending je. Hahahaha. Sebenarnya selepas ini banyak lagi novel-novel yang hendak di adaptasikan ke dalam bentuk drama dan juga filem. Aku pastilah gembira kan? Sebelum ini penatian demi penantian tau mahu novel-novel kegemaran diadaptasikan ke dalam bentuk drama muehehehe.

Ehem , selepas bersesakan di dalam ruang membeli novel yang memang sesak itu , aku dengan kawan-kawan aku pergi makan dulu sebab ada gerai-gerai kecil yang menjual makanan. Lepas tu pergi melilau ke booth-booth lain yang di sediakan di situ. Kitaorang pergi aje dekat semua booth just for jalan-jalan. Mana tahu ada magazine or something berkenan kitaorang beli ajelah kan? And yes seterusnya ternampak booth Media Hiburan. Lepas tu ternampak eh pelakon-pelakon filem Bunohan?! Wajib lah dik Jijah pergi menerpa nak dapatkan poster Bunohan dan bergambar dengan pelakon-pelakon Bunohan kan? Hihihi. Gigih dik Jijah beratur ye? Mohtif tiba-tiba bahasakan diri dik Jijah? Gediks sangat! Hahaha.


keadaan ketika membeli novel tempoh hari. pheww!


Faizal Hussein , Pekin dan err Jijah kurang pasti siapa lagi seorang nama nya. 
Ampun.



bergambar bersama adalah perkara wajib ye! :D

Lepas itu gigih kitaorang pergi ke booth-booth penulis-penulis novel. Sebenarnya juga aku pergi ke Karnival Karangkraf ini pun sebab nak jumpa kak Damya Hanna. Biasalah kan , aku dengan kawan-kawan aku memang suka menyokong semua acara orang. Ekekeke. Lagipun memang kitaorang hantu novel , so then sekali harung boleh pergi jumpa Kak Hanna jugak. Hehehe. Tapi malang nya bila kitaorang pergi dekat booth Kak Hanna , Kak Hanna sudah pulang. Kesedihan seketika. Seketika ajelah. Hahaha. Lepas itu beritahu dia esok kitaorang datang lagi sebab nak kan tandatangan dan sebenarnya esok nya kitaorang datang lagi sebab nak tengok Kak Hanna dalam bual bicara yang di adakan khas bersempena Karnival Karangkraf. Tajuk nya sangat menarik hokkay iaitu Karya Adaptasi : Siapa Tumpang Glamor? Bagi aku tajuk ini sangat menarik memandangkan sekarang terlalu banyak novel yang telah di adaptasikan kepada drama mahupun filem.

Tapi memandangkan masa hari Jumaat pergi Kak Hanna tak ada kan ? So kitaorang just bergambar dekat booth Kak Hanna dulu. Muehehehe , tehtap feeling DIVA hokkay? Orang tak ada tapi tehtap terjah untuk bergambar. Ekekekeke , mampoo? Let's layan gambar! :p


aku dengan Kak Emmy ;)


:D


Anis Ayuni , penulis novel Gemersik Kalbu.


aku dan Anis Ayuni.


Aisya Sofea yang sangat ramah hokkay!
Mek loikee :p


siap dapat botol minuman dari Kak Aisya Sofea lagi tau!
:)

Lepas aje pergi ke booth-booth novel kegemaran , kitaorang sempat juga pergi membeli magazine. Masa membeli magazine ni yang kelakar kejap. Aku nampak majalah Maskulin , ada nampak muka Aaron Aziz. Aku buat tak tahu aje. Tapi bila Kak Emmy cakap ada cover muka Sharnaaz Ahmad , phew laju aku berlari nak tengok majalah tu hokkay?! T____T Mampooo uols berbuat demikian? Entah apa pasal geletis sangat aku hari itu hokkay? Terus gigih aku beli majalah Maskulin semata-mata nak baca pasal Sharnaaz ye? Siap beli 3 majalah Maskulin. Hadoi , entah apa kena aku hari tu. Muehehehe.


mohtif pergi beli yang Sharnaaz Ahmad , Aaron Aziz dan Adi Putra khen?
siap dapat hadiah percuma lagi muehehehe.

Aku tahu entry ni dah terlalu panjang tapi aku tak kira aku nak sambung lagi hokkay? Hahahah. Malas pulak nak buat entry bersambung-sambung ni tau! So esok nya pergi hari Sabtu untuk berjumpa Damya Hanna semata-mata. Melerts tak? Mueheheh. Mujur kitaorang pergi dia sudah ada di booth nya. So aku apa lagi kan? Terus perfeeling macam booth sendiri kan? Hahaha , tehtap kau kan Jah?

Sempat lah aku dengan Kak Emmy berborak kejap dengan Kak Hanna kan? Kak Hanna siap kasi macam-macam dekat kitaorang. Meriah sangat pemberian Kak Hanna tau! Thank You Kak Hanna untuk semua itu. DivaPora sangat terharu hokkay! Hahaha tehtap nak kasi ucapan. Lepas dah berjumpa dengan Kak Hanna kitaorang merayau kejap sebelum pergi ke Bual Bicara yang Kak Hanna join itu. Okay let's layan gambar lagi ! Tak larat dah nak menulis panjang-panjang. Heheeh.






sempat snap gambar kan even tengah berlangsung bual bicara tu khen?
hikhikhik :p




Overall , aku suka dengan topik bual bicara itu termasuk isi kandungan bual bicara itu. Aku pun turut mendapat ilmu baru apabila berada dalam bual bicara sembang buku tersebut. Sangat suka dengan ayat penulis skrip Zabidi Mohamed tentang adaptasi novel ke drama iaitu adaptasi tidak sekadar hanya menyalin kembali sesuatu karya sebaliknya mengangkat sesebuah naskah itu menjadi lebih baik dan segar. Rata-rata pembaca dan mungkin juga penonton drama sendiri pun banyak yang confused tentang ini termasuk aku. Muehehe. Jadi apabila diterangkan begini aku pun mendapat tahu sesuatu yang baru juga lah. 

Akhirnya selesai juga kan aku mengupdate tentang Karnival Karangkraf yang telah berlangsung hampir sebulan yang lepas. Memang seronok sangat pergi Karnival Karangkraf tu sampai setiap hari pergi. Korang hado? Ekekeke lepas ni aku akan update tentang Konsert Media Hiburan & Post Party hokkay! Haaa kalau entry tu mesti ramai yang suka lettuew sebab banyak gambar artis khen? Itu kita cherita kemudian hokkay! Hahaha. Aku punya jejari tembun pun dah terasa sesuatu akibat menulis tanpa henti ini hokkay. Penat sebenarnya sebab nak kena ingat balik semua perkara. Erhehehehe.

So , sampai disini dahulu. Nanti aku akan update lagi ye. Daaaaaa... *dush*

Terima kasih sudi baca entry ini :)

Jom Like CHERITA EMO-TEMO di FB! Sayang korang ketat-ketat! Thanks! 

10 comments:

dear anies said...

kami pegi jg tp hr yg last... x berapa sesak tp parking jauh ya amt... kena la menapak.. hanya sempat jumpa dr.tuah je yg lain2 tgh berehat..

Anonymous said...

bestnya, hari tu nak pergi tapi tak sempat, takpelah pergi pesta buku kat pwtc jelah nanti

Hanis MY said...

wee i loike i loikee... sonok leh g karnival cmtu...

Hanamiko Sakura said...

bestnye bestnye... pergi tak ajak pon... hehe

tiefazatie said...

ifa pun ada pg gak!belikan mak novel..haha..pastu beli tdg adidijuma..haha

ZULHILMI TEMPOYAK said...

ad gak pegi gitu2 je... xbb duet x de. baucer dah habes... pnjg beno perjalanan ye.. hehe

anumuchan said...

amboih smgt beli byk buku tu.siap jmpa penulis semua.best2 :)

anumuchan said...

amboih smgt beli byk buku tu.siap jmpa penulis semua.best2 :)

So Shy Lady (SSL) said...

mmng bagus drama adaptasi dr novel coz critanya lbih bqualiti, kan ijah


cayalah ijah, asyik mnyelit dgn selebriti je jeles tau!

t.saba nk tngok bunohan

Kamalia said...

siap jumpa penulis lagi tu..