Home

Monday, April 11, 2011

Pandang Guna Mata , Jangan Guna Telinga!

Saya tahu saya tak pandai.
Saya tahu saya tak cantik.
Saya tahu saya tak punya harta melambung.
Saya tahu saya bukan kurus tahap keding lidi.
Saya tahu.

Tapi pinta saya , tak usahlah pandang saya dengan guna kan telinga.
Tak usahlah bercakap dengan saya dengan gaya yang kasar.
Iye saya tahu awak lebih tua daripada saya.
Tapi tak bermakna suara awak boleh berkeras dan seakan menengking kepada saya sesuka hati sewenang-wenang.

Mujur saya masih ingat ajaran ibubapa saya.
Biar orang kurang ajar dengan kita.
Jangan kita kurang ajar dengan orang.
Meski mulut terasa laju nak naik kan suara.
Tapi saya perlu ingat , tahun ini saya SPM.
Tak mahu buat dosa macam ini.

Saya tak nak cari gaduh dengan orang.
Saya tak nak orang makin benci dengan saya.
Kalau benci menyampah dengan saya cakap depan-depan.
Mungkin hati saya akan sakit bila mendengar.
Tapi lebih baik begitu daripada tahu daripada orang lain.

Haih , pesan saya cuma satu.
Jangan pandang luaran orang.
Takut nanti kamu akan malu dan minta pertolongan orang kembali pada mereka yang kamu tengking , yang kamu benci dan menyampah itu.
Tak kira awak tu tua atau muda , jangan guna kan "kuasa" itu untuk sewenang-wenang nya untuk awak boleh berkasar dan biadab.

Hidup umpama roda.
Awak buat dekat orang.
Jangan menangis kalau anak awak buat dekat awak balik.
Sebab , kita masih ada DIA.
Sudah lah.
Bak kata orang omputih ; what goes around comes around.

Haih.
Banyak lagi hal lain yang saya perlu selesaikan.
Tak guna nak marah-marah.
Bukan boleh kasi saya kurus melidi tak pun cantik menawan.
T___T


10 comments:

miloais said...

sapa lah yg dah kecikkan ati adik iols neh???

meh sini - iols bekhen sekali!

sabar ye mek...
orang cam tu - elok di abaikan seumur hidup ye....
jangan pening2kan kepala - layan or even jeling pun umat sombong gitu
buang masa - buang kederat jahhhh!~

Ijah EmoTemo said...

kaka milo : hari ini ai sadis sgt :'( byk benor org yg buat hati ai sedih okies :'(

nk tdo pun payah. dah lah smlm jadi zombie bergerak tak tidur langsung :'(

lps tu tiba2 ramai pulak yg buat ai sedih sakit hati segala :'(

tenkius ye kaka milo :) *hugs*

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

cian uolls...besala manusia tak pernah betul jer kan...be strong yer insyaAllah Allah with u

hug xoxo

Ijah EmoTemo said...

kaka ayu : hmmm , ai ni kan mata dah bengkak sbb asyik menangis aje tau. tp iyelah ai igt ini semua ujian dari Allah , ai redha wlupun hati ai sakit nk hadap benda ni semua :'(

thank you kaka ayu *hug*

mama maman said...

sabar ye dik... hidup mmg byk dugaan...

Ijah EmoTemo said...

hye mama maman :)

mmg tgh sabar ni sis :( stress sgt dgn perangai "org2" perasan bagus ni sis. alih2 kita aje yg dorg nmpk slh :(

tak pe lah ijah anggap ni semua dugaan utk jadi ijah lagi kuat :(

thx ye singgah sini :)

saya bukan tomato said...

sabar jela...
opkos memang akan ada yg tak puas hati dgn kita.. kalau dah tak suka , buat baik lg org tak suka..
so , biarkan je org tu dan cuba perbaiki diri kita .. :))

Ijah EmoTemo said...

halo tomato :)

hmm itu la mmg sabar aje skg ni. klu hlg sbr mmg dh rasa nk flying kick je org tu. ekekeke.

thx ye :)

AmOy zEt said...

idup nih mmg cMtu,,lau ade yg suke,,mesti ade yg benci,,sob3,,sabo jer dear.

IjahEmoTemo jr said...

hye amoy :)

yups , itu lah kan. hidup ni mmg mcm ni , ada suka , benci dan mcm2 lagi. penat dah nk lalui tapi benda2 mcm ni yg buat ijah lagi kuat :)

thanks , insyaAllah akan terus bersabar. heheh :)